zie ook art.studiodaarheen.nl
te zien bij de kunstfietsroute
Waag Society is the first cultural institute wich obtained a S-I permit to give a GMO workshop. I was one of the 18 participants. During the workshop we will transform regular gut bacteria by introducing a gene from the bioluminescent jellyfish Aequorea victoria.
The pGLO plasmid is constructed with the jellyfish gene that encodes green fluorescent protein (GFP), an antibiotic-resistance gene that encodes β-lactamase protein, and the araC gene encoding a regulator protein that turns the GFP gene on and off. Bacteria transformed with pGLO plasmid are selected by ampicillin resistance; when induced to express GFP, the bugs glow fluorescent green under UV light.
The workshop takes place under strict procedures and follows the safety protocol.
Author- Nicole Spit
Last Thursday I had a great conversation with Agi Haines, Speculative designer and winner of 2015 BAD Award (Bio- Art- en Design Award), at Mediamatic, center for Art and New Technology in Amsterdam. Mediamatic explores the possibilities and challenges that new technology offers art, design and society.
We exchanged ideas about our works and I really liked to talk with her as a like-minded person. I had already seen her interesting work at the exhibition ‘Playing Life’ at the Dutch Design Week, where she displayed her designed ‘circumventive organs’. The ability to replicate and print cells in complex structures could mean different cells with various functions could be put together in new ways to create new organs we would take millions of years to evolve naturally. Another intriguing project is ‘Transfigurations’ with it`s fascinating transformed babies. ‘Transfigurations’ depicts designs for potential body enhancements that have been surgically implemented to benefit the child. Each modification is put in place to solve a potential future problem for the baby, ranging from medical to environmental to social mobility issues. Agi has won a BAD award with her project ‘Drones with desires’ about a machine with inbuilt human memories. A drone controlled by your/her own brain.
Author Nicole Spit. –
Agi is also artist in residence at the Waag Society and gives also masterclasses ‘prototyping bodies’ at Mediamatic.
Als lid van de Dutch Future Society bezocht Designstudio Daarheen het event ‘Wicked Opportunities’ in the Crypt in Amsterdam op 3 maart. Een lezing en een workshop over de ‘Wicked Opportunities’ methode, bedoeld om op een ‘wicked’ manier innovaties en strategieen te bedenken voor de toekomst. The Crypt is een fantastische, letterlijk underground ruimte onder de Posthoornkerk in Amsterdam. Daar kwamen de leden van de Dutch Future Society bij elkaar en luisterden naar een interessante lezing over een nieuwe methode voor ideevorming voor de toekomst.
Na een lekker warm drankje, want het was toch behoorlijk koud daar onder de grond, konden de deelnemers zelf aan de slag met de methode. In verschillende teams brainstormden zij, aan de hand van drie trendkaarten over, hoe toepasselijk, de toekomst van de Dutch Future Society, wat voorzitster Freija van Duijne ons had gevraagd. In ons team hadden we interessante discussies over virtual reality, een holodeck, meerdere alternatieve werelden, uitprobeerruimtes, ethische vragen over de morele waarden in de VR, Virtual Welness en singulariteit. Bij de presentaties na afloop bleek maar weer eens hoe veel de ideeen van de bijeengekomen futuristen overeenkwamen. ‘Er hangt veel in de lucht’. Wat, dat merken we in de loop van de tijd. Maar de richting is gegeven. Omdat forecasting ook veel te maken heeft met patroonherkenning en het onderbewuste, intuitieve en verwachtingspatronen, was DJ ISIS gevraagd om een classical music set te draaien tegen het einde van het event.
Design Studio Dáárheen bezocht (12 jan 2016) het wetlab van de Waag Society (Waag Society – Institute for art, science and technology –) in Amsterdam om op onderzoek te gaan naar de mogelijkheden van biotechnologie. Na mijn trendpresentatie over BioTech voor de Rozenbrood Trendacademy, wil ik mij verder gaan verdiepen in de Biotech en Bio Art. Ik denk dat (synthetische-) biotechnologie, een van de belangrijkste ontwikkelingen wordt, om in de gaten te houden, de aankomende jaren. Dáárheen dus.
Trendpresentatie ‘Biotech’ door Nicole Spit.
Presentatie over (synthetische-) biotechnology, de wereld van GMO’s, PCR, iGem, biobricks, 6-base DNA, algen, decoratieve schimmels en biocouture. Waarom is er nu in de wereld zoveel interesse in biotechnologie, wat voor mogelijkheden biedt het, welke gevaren? Biotechnologie biedt voor designers en kunstenaars ook veel inspiratie, wat is hun visie?
Studio Dáárheen bezocht de Dutch Design Week en signaleerde daar een trend om verborgen processen te verbeelden. Het verbeelden van groeiprocessen van micro-organismen, negatieve vormen, geluid en informatieverwerking .
Bij al dat onthullen, lijkt er tegenwoordig ook een trend te zijn ontstaan die ik maar ‘vermeende transparantie’ noem, een schijntransparantie. Multinationals die zich zogenaamd eerlijk en transparant voordoen, omdat men na alle schandalen weet dat de consument er behoefte aan heeft, terwijl men eigenlijk rookgordijnen opwerpt en aan het verhullen is. Schijn-authenticiteit bij ‘eerlijke’ voedings en -kledingwinkels. Complexe zaken helder maken, maar bewust informatie achterhouden. Zoals men bij sommige wetenschappelijke onderzoeken, soms creatief ‘shopt’ in de resultaten. Wat wil je laten zien en daadwerkelijk helder maken en wat bewust door een doolhof van tekst en weerspiegelingen verhullen?
Auteur- Nicole Spit, DesignStudio Dáárheen