• Wat zijn trends?

>Trends zijn eigenlijk tendensen, schommelingen in de zeitgeist. Er zijn megatrends, die zo`n 10 tot 30 jaar omvatten en die we eigenlijk pas goed herkennen als ze alweer voorbij zijn tot microtrends van zo`n 1 tot 5 jaar. Belangrijk voor inzet van trends is om de onderliggende kernwaarden te herkennen.

 

  • Waarvoor heb ik trendadvies nodig, wij ontwerpen voor de lange duur?

> Ook voor producten die ontwikkeld worden voor de lange duur is het handig om te kijken wat er nu in de wereld om ons heen speelt en wat dat voor invloed heeft of kan hebben op toekomstige ontwikkelingen. Er zijn kortdurende microtrends (1 tot 5 jaar) tot de langer aanhoudende megatrends (10 tot wel 50 jaar).

 

  • Wij zijn zelf opgeleid als ontwerpers, waarvoor zouden wij nog advies nodig hebben?

>U kunt tijd besparen. Ik doe het onderzoek. Daar ben ik niet alleen mee bezig voor uw opdracht, maar het is mijn dagelijks werk voor vele opdrachten. Van die kennis kunt u gebruik maken. Uw medewerkers kunnen meteen aan de slag met het onderzoek en concreet advies.

Ik ben een trendadviseur met ontwerpervaring en een designachtergrond. Behalve dat ik door designbureau ervaring weet hoe het ontwerpproces werkt, kan ik na het trendadvies ook als toevoeging nog conceptschetsen en ontwerpschetsen aanleveren. Iemand van buitenaf heeft vaak een andere invalshoek, wat zeer inspirerend kan werken.

 

  • Trends, dat heeft toch iets met mode te maken?

>Ook. Maar niet alleen. Mode, is een gevolg van het creatieve proces van de modeontwerpers. Zij laten zich weer beïnvloeden en inspireren door de wereld  en de samenleving om hen heen en op hun beurt beïnvloeden zij ook weer de samenleving. Creatievelingen, kunstenaars en ontwerpers zijn van grote invloed op trends omdat zij de tendensen in de samenleving met hun gevoelige antennes oppikken en daar middels hun ‘output’ weer op reageren. Maar ook economische, technische, en sociaal demografische ontwikkelingen hebben invloed op mensen en hun gedrag en zorgen zo ook weer voor trends.