Sommige ontwerpbureaus willen tijd winnen en kunnen mij in de oriëntatiefase inschakelen om snel een overzicht te krijgen van de huidige design trends en prognoses voor een bepaald product, zodat ze daarmee meteen aan de slag kunnen.
Weer andere ontwerpbureaus hebben vooral technisch ontwerpers en engineers in dienst, die uitstekend kunnen vormgeven en uit-engineeren, maar wellicht de `voelsprieten` voor trends, sfeer, kleur en materiaal missen. Juist die factoren zijn belangrijk voor de uitstraling en beleving van producten, door de steeds veeleisender consumenten.
Schijnbaar losstaande informatie voeg ik razendsnel samen om zo een ideerichting of een trendrichting te bepalen. De emotie die het product oproept of die de klant met het product zou willen oproepen is een belangrijk uitgangspunt. Zij kunnen mij in de oriëntatiefase om trendadvies vragen, zodat al in het begin van het ontwerptraject juiste keuzes kunnen worden gemaakt. Tevens kan ik, met mijn ontwerpervaring, helpen met de duiding, de vertaalslag naar concreet productadvies en conceptschetsen maken.