Studio Dáárheen bezocht de Dutch Design Week en signaleerde daar een trend om verborgen processen te verbeelden. Het verbeelden van groeiprocessen van micro-organismen, negatieve vormen, geluid en informatieverwerking .
Bij al dat onthullen, lijkt er tegenwoordig ook een trend te zijn ontstaan die ik maar ‘vermeende transparantie’ noem, een schijntransparantie. Multinationals die zich zogenaamd eerlijk en transparant voordoen, omdat men na alle schandalen weet dat de consument er behoefte aan heeft, terwijl men eigenlijk rookgordijnen opwerpt en aan het verhullen is. Schijn-authenticiteit bij ‘eerlijke’ voedings en -kledingwinkels. Complexe zaken helder maken, maar bewust informatie achterhouden. Zoals men bij sommige wetenschappelijke onderzoeken, soms creatief ‘shopt’ in de resultaten. Wat wil je laten zien en daadwerkelijk helder maken en wat bewust door een doolhof van tekst en weerspiegelingen verhullen?
Auteur- Nicole Spit, DesignStudio Dáárheen